Vorkommen neurologischer Mund/Gesichtsschmerzen liegt bei 6 Prozent der Bevölkerung

Pain. 2004 Oct;111(3):270-7.

Can one predict the likely specific orofacial pain syndrome from a self-completed questionnaire?

Abstract

To estimate the prevalence of orofacial pain (OFP) by specific diagnostic subgroups in the general population. Cross-sectional population study. General medical practice in South East Cheshire, UK. Participants of baseline investigation who completed the full postal questionnaire (1510, adjusted study participation rate 81%). Clinical examination was attended by 126 (43%) of all the participants who reported OFP in the questionnaire. These individuals were classified as musculoligamentous/soft tissue type, dentoalveolar or neurological/vascular. OFP duration, location, descriptors and statements on OFP were predictors of classification group. The estimated prevalence in the general population of musculoligamentous/soft tissue type of OFP was 7%, dentoalveolar 7% and neurological/vascular 6%. This study has derived a statistical model to classify participants with OFP into three broad groups (musculoligamentous/soft tissue, dentoalveolar and neurological/vascular) based on questionnaire information about OFP (OFP chronicity, location and verbal descriptors of pain). It is potentially useful in large population studies of OFP, where a clinical examination is not possible, however, further validation of its performance in large populations are necessary.

PMID:
15363870
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Kommentar

 

Die vorliegende Untersuchung nach der Häufigkeit verschiedener (chronischer) Mund/Gesichtsschmerzen ist meines Wissens die erste ihrer Art. Eine bewährte Truppe unter der Regie von Frau Prof. Dr. J.M. Zakrzewska befundet hier 126 Patienten mit Mund/Gesichtsschmerzen nach der eigenen Einteilung in a) muskulofasziale (= M-TMD), b) dentoalveoläre (= Zahn und Kiefer), und c) neurologisch-vaskuläre (= neuropathische) Schmerzen.

Die Dauerschmerzen lassen sich demnach grob in 7% M-TMD Fälle, 7% normale (nicht erkannte und behandelte) zahnbedingte Schmerzen und in 6% neurologische Fälle einsortieren. Das bewußte Suchen und Finden der 6% neurologisch bedingten Mund/Gesichtsschmerzen ist die entscheidende Neuerung in diesem Papier. Das verdanken wir mit einiger Wahrscheinlichkeit Frau Dr. Zakrzewska, deren Hauptbeschäftigung die Trigeminus Neuralgie – also Neurologie in Reinform – ist.

Ich las kurz vorher in einem anderen Papier folgendes:

„A major barrier for improved patient care and translational research is the lack of validated diagnostic criteria. Although efforts have been made for classifying TMD patients with the RDC TMD, headache patients with the International Headache Society criteria and orofacial pain with the American Academy of Orofacial Pain standards, clinical research indicates that each of these three methods are incomplete for comprehensive diagnosis of orofacial pain patients“ CONGRESS Orofacial Pain , Kenneth M. Hargreaves

Genau so ist es. Heute, im Jahr 2014, fehlt es immer noch an geprüften Diagnose Kriterien für einen bedeutenden Teil der (chronischen) Mund/Gesichtsschmerzen. Obwohl es bereits validierte Kriterien für die TMD,  für fast alle Kopfschmerzarten, dazu auch von vielem zahnmedizinischen Schmerzzuständen gibt, fehlt nach wie vor die Festlegung, was genau neurologisch verursachte Mund/Gesichtsschmerzen sind.

Leider leugnen immer noch viele Fachkollegen die Existenz letzterer. Darum sind wissenschaftliche Papiere wie diese so wichtig.

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